banner-geschiedenis

Geschiedenis Spinola

De Spinola is al jaren een begrip in Breda, maar dat de boot ooit kon aanmeren bij het Spanjaardsgat was puur geluk. In 1971 lag er nog een ophaalbrug over de Mark, die op het laatste moment nog één keer werd opgehaald voordat de haven definitief werd afgesloten voor grote schepen. Dit gaf de Bredanaars Ary Vroon en Paul Verloop de kans om de oude Friese klipper naar binnen te varen. De twee horecaondernemers hadden kort daarvoor het idee opgevat om van het schip een café te maken en grepen deze unieke kans met beide handen aan.

originele-eigenaar

Beleef de geschiedenis zelf! Ontdek onze evenementen aan boord van de Spinola

spinola-geschiedenis

Van vrachtschip tot caféboot

De Spinola werd oorspronkelijk in 1916 gebouwd in Geertruidenberg en kreeg de naam Nova Spec, een naam die nog steeds op de boeg te lezen is. In 1939 werd het zeilschip omgebouwd tot motorklipper en voornamelijk ingezet voor het transport van graan. Breda was in die tijd een belangrijke losplaats, onder andere voor suikerbieten die werden gelost bij de suikerfabriek aan de Markkade. Pas in 1971 kreeg het schip een geheel nieuwe bestemming: een horecagelegenheid in het hart van Breda. Vroon en Verloop kochten de boot van een schipper uit Werkendam, die dacht dat zijn schip zou worden gebruikt door de padvinderij.

Een naam met een historisch tintje

De twee horecaondernemers kwamen op het idee om van de boot een café te maken. Eerst wilden ze het ‘Het Turfschip’ noemen, maar de eigenaar van het gelijknamige congrescentrum was daar op tegen. Uiteindelijk werd gekozen voor de naam Spinola, naar de Italiaanse admiraal in Spaanse dienst tijdens de Tachtigjarige Oorlog.